Positieve gezondheid en emotie: vind de verbinding.

Door Miriam de Kleijn, adviseur gezondheid o.a. bij iPH en lid
Raad van Advies van Emovere.

Op dinsdag 20 september gaven Estelle Schatorié (psychosomatisch oefentherapeut), Marjon Oomens (ervaringsdeskundige en directeur Emovere) en ikzelf (Miriam de Kleijn) een workshop ‘Positieve gezondheid en emotie: vind de verbinding’ op de landelijke Praktijkdag Positieve Gezondheid in Zeist. Er waren zeker 50 mensen die onze workshop bijwoonden, en we hebben zelfs nee moeten verkondigen omdat de zaal hartstikke vol zat!

We wilden de deelnemers laten ervaren hoe je vanuit het werken met Positieve Gezondheid in verbinding met de ander kunt stilstaan bij emoties en de invloed daarvan op je gezondheid.

De deelnemers begonnen met het invullen van hun eigen spinnenweb (de vragenlijst van Positieve Gezondheid, zie afbeelding hieronder). Daarna vroegen we ze om stil te staan bij wat het gevoel was dat hun eigen spinnenweb bij ze opriep, en waar ze dat voelden in hun lijf. Vervolgens begeleidde Estelle een verbindingsoefening, waarbij de deelnemers werden uitgenodigd om door de ruimte te lopen, tegenover elkaar te gaan staan en verbinding te maken aan de hand van een aantal persoonlijke vragen over emoties. Toen daarna Marjon haar persoonlijke verhaal vertelde als ervaringsdeskundige kwam er veel respons uit de zaal. Er ontstond een mooi gesprek over hoe je het werken met positieve gezondheid kan verbinden met aandacht voor de rol van (onderdrukte) emoties bij ziekte en gezondheid. De informatie die Marjon vervolgens gaf over de activiteiten van Stichting Emovere landde op een vruchtbare bodem!

Het was mooi om te zien dat we in korte tijd (1 uur!) samen met de deelnemers echt bij de emotionele en diepere laag terecht kwamen en er zelfs al concrete suggesties werden gedaan voor de dagelijkse praktijk. De deelnemers verlieten geïnspireerd en gemotiveerd de workshop, en wij zelf ook!